دات نت نیوک
04 97

بزارهای زیادی وجود دارند که به شما در تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات وب سایت کمک می‌کنند و تعیین می‌کنند که SEO شما چقدر خوب عمل می‌کند. یکی از محبوب ترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل سئو به نام الکسا شناخته شده است. مهمترین ویژگی سایت الکسا این است که از طریق آن می توانید آمار خود را با سایر رقبایی که دارید بررسی کنید، تحلیل کنید که رقبای شما از چه کلماتی ورودی می گیرند، از چه سایت هایی لینک گرفته اند، چه میزان بازدید دارند و نرخ پرش، زمان ماندگاری کاربر و آمار بازدید آنها را بررسی و تحلیل کنید.

اما اهمیت رتبه بندی الکسا برای سئو چقدر است و تا چه میزان می توان به آن اعتماد کرد؟


 

توضیحات تکمیلی:

الکسا یکی از شرکتهای زیر مجموعه Amazon.com است. الکسا رفتارهای کاربران و نحوه ورود به سایت‌های وب را از کاربرانی که نوار ابزار یا افزونه الکسا را نصب کرده باشند، جمع آوری کرده و اطلاعات را به سایت الکسا ارسال می‌کند و بر اساس آنالیز این اطلاعات رتبه بندی را انجام می‌دهد. اگر چه الکسا فعالیت‌های قابل توجهی را در طول سال‌ها داشته است، اما بیشترین موردی که شرکت الکسا به خاطر آن شناخته شده، «رتبه الکسا» می باشد. الکسا معیاری برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها بر اساس محبوبیت آنهاست (به عنوان مثال اینکه وبسایت چگونه کار می‌کند؟) و نیز سایت‌ها را بر اساس محبوبیت یا عملکردشان در طول سه ماه گذشته رتبه‌بندی می‌کند. ترافیک الکسا بر اساس مواردی مانند میزان دسترسی (تعداد کاربران الکسایی که از یک سایت خاص در یک روز بازدید می‌کنند) و بازدید‌‌‌های صفحه (تعداد دفعات بازدید یک URL صفحه خاص توسط کاربران الکسا) آنالیز می‌شود. با این حال، اگر یک کاربر بیش از یکبار در روز صفحه‌ای را بازدید کند، تمام بازدیدها فقط یک بازدید محاسبه خواهند شد. رتبه‌بندی الکسا، متوسط میانگین میزان دسترسی و بازدیدهای صفحه در طول سه ماه گذشته است؛ عدد پایین‌تر، بهتر است. اگر رتبه شما زیر 100.000 باشد، سایت شما نسبتا محبوب است. اگر سایتی بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان منحصر به فرد و تعداد صفحات بازدید شده را داشته باشد، به عنوان رتبه اول شناخته می‌شود.

در مورد میزان دقت رتبه‌بندی الکسا، تعدادی استدلال‌هایی وجود دارد و برخی نواقص در آن یافت شده که میزان دقت داده را کم می‌کند. متأسفانه سیستم‌های رتبه‌بندی الکسا تنها داده‌های خود را از زیرمجموعه‌ کاربرانی که نوار ابزار الکسا را نصب کرده‌اند، جمع آوری می‌کند. بنابراین تمام کاربران نوار ابزار الکسا را نصب نکرده‌اند و این اطلاعات می‌‌تواند کامل نباشد. همچنین سایت‌هایی که مخاطبان حرفه‌ای تری دارند به این دلیل که اکثرا مخاطبان آنها نوار ابزار الکسا را نصب کرده‌اند، رتبه الکسای بهتری دارد و در مقابل سایت‌هایی که به عنوان مثال سرگرمی هستند و همین مقدار مخاطب را داشته باشند به این دلیل که بیشتر افراد عادی هستند و نوار ابزار الکسا را نصب نکرده‌اند رتبه کمتری دارند.

یکی دیگر از نواقص الکسا این است که آن را می‌توان دستکاری کرد؛ این سیستم رتبه‌بندی تحت تأثیر بسیاری از عواملی می‌تواند تغییر کند، به عنوان مثال می‌توان به خرید بازدیدهای مصنوعی، خرید پاپ آپ و غیره اشاره کرد. همچنین AlexaBooster وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید و با حدود 300 دلار در ماه رتبه 10.000 یا بیشتر را بگیرید. همچنین الکسا به طور جداگانه زیر دامنه ها و زیر صفحات را رتبه بندی نمی‌کند و فقط دامنه سطح بالا را رتبه بندی می کند.

بنابراین بدیهی است که برخی معایب و مشکلات در سیستم رتبه‌بندی و دقت رتبه‌های الکسا وجود دارد ولی همچنان الکسا از روش های قوی در بررسی سایت می باشد.

در برخی موارد یک رتبه الکسای خوب، می‌تواند خوب می‌باشد. کارآفرینان آنلاین و بازاریابان می‌توانند از مزیت آن در تصمیم گیری برای اینکه چه تبلیغی قرار دهند و همچنین در هنگام خرید فضای تجاری از آن سود ببرند. به عبارت دیگر رتبه الکسا به آنها کمک می‌کند که پتانسیل واقعی وبسایت شما را به دست آورند و هر چه این رتبه بیشتر باشد تمایل بیشتری برای خرید فضای تبلیغاتی در وبسایت شما دارند. بنابراین رتبه الکسا معیار خوبی برای تشخیص اینکه کدام سایت برای پذیرش اگهی بهتر است می‌باشد و در مورد این مسئله هیچ معیار قابل اطمینان ‌تری نسبت به رتبه الکسا وجود ندارد. همچنین می‌توانید از نوار ابزار به عنوان یک ابزار هوشمند رقابتی استفاده کنید تا رقیبان خود را ارزیابی کنید. رتبه الکسای بالاتر می‌تواند همچنین منجر به محتوای بیشتر با پست‌های مهمان شود که نویسندگان مهمان باید برای یک سایت با رتبه‌بندی خوب بنویسند. علاوه بر این می‌توانید از آن برای دیدن اطلاعات در مورد سایت خود استفاده کنید؛ بنابراین یک ابزار خوب برای سئو است. بنابراین رتبه الکسا دارای برخی از مزایای خوب است، اما همانگونه که بیان شد دارای معایب یا نواقصی هم می‌باشد. اما مهم آن است که بدانید، سایتی موفق است که بازدیدکننده هدفمند داشته باشد و این بازدیدکننده یا مشتری را بتوان در سایت نگه داشت، آنها از خدمات یا محصولات شما استفاده کنند، درآمدزایی کنید و آنها را تبدیل به مشتری هدفمند خود کنید. از ابزار الکسا می‌توان برای محاسبه عملکرد تخمینی و نسبی سایت خود استفاده کنید و رتبه الکسا یک محاسبه دقیقی را ارائه نمی‌دهد و نمی‌توان به آن 100% اطمینان کرد؛ بیشتر افراد برای دریافت آگهی یا تبلیغات، رتبه الکسا را ارزشمند می‌دانند. از این رو، اگر دوست دارید از آن استفاده کنید اما نواقص آن را هم در ذهن داشته باشید.

نویسنده مقاله

سمیرا احمدی

سمیرا احمدی

sa.ahmadi@espidanmfd.ir
*******

مطالب مرتبط